Kto strávi na Bojníckom zámku hodinu
- omladne vraj až o rok
„Dielo desiatich tabuľových obrazov florentského
majstra Nardo di Cione zo 14. storočia stálo na počiatku, keď sa menili dejiny výtvarného
umenia,“ vysvetľuje pútavo
riaditeľ Slovenského národného múzea – Múzea Bojnice pán Mgr. Ján Papco nielen slovenský, ale európsky a tým aj
svetový význam rekonštrukcie Päťhrannej veže z Regionálneho operačného
programu, vďaka ktorému došlo k lepšej ochrane a k vystaveniu vzácneho
Bojnického tabuľového oltára.
V rámci
projektu z ROP sa totiž Bojnický oltár konečne vrátil v zámku po viac
ako 80 rokoch na miesto, ktoré preň pôvodne vytvoril posledný majiteľ gróf Ján
Pálfy.
„Stredoveké umenie zrazu začalo dávať do popredia
zobrazovanie postáv ako skutočných telesných ľudí s vernými objemami
a s rúchami, ktoré boli plasticky modelované, čo znamenalo revolúciu
v maliarstve, ktorá priviedla výtvarné umenie až k realizmu
a impresionizmu,“ spresňuje pán Papco a pokračuje
s poukázaním na fakt, že „na
počiatku tohto procesu stál práve Bojnický oltár.“
Gróf Ján Pálfy
spojil barokovú výzdobu kaplnky s gotickým dielom a vytvoril tak
hodnotu, ktorá dokáže ľudí očariť aj po vyše storočnici odvtedy, kedy gróf
zomrel.
„Bojnícky zámok je jeden z najkrajších
klenotov Slovenského národného múzea,“ zdôrazňuje námestníčka generálneho riaditeľa Slovenského národného
múzea pani PhDr. Gabriela Podušelová:
„Svojím romantickým vzhľadom patrí
k najnavštevovanejším a najpopulárnejším zámkom roky na Slovensku.
Preto by sme boli radi, keby rekonštrukčné práce vďaka prostriedkom zo
štrukturálnych fondov mohli na zámku pokračovať aj v budúcnosti. Bojnice
si to určite zaslúžia. Po Päťhrannej veži by zámok potreboval obnovu ďalších
niektorých častí aj zvonku, aj zvnútra.“
Spôsob
rekonštrukcie Päťhrannej veže patrí rovnako k unikátom na Slovensku, lebo
jednotlivé vystavené exponáty majú vlastné klimatizované boxy: „Keď sme takéto technické riešenie
navrhovali v roku 1994, tak nám všetci vtedajší odborníci vraveli, že je
to nerealizovateľná predstava a dnes je to skutočnosť,“ teší sa
z technického riešenia ochrany výstavných exponátov pre budúce generácie pán Papco.
Nejde však len
o samotné sklenené boxy, v ktorých vnútri je udržiavaná stabilná
teplota a vlhkosť, aby sa pamiatky čo najdlhšie uchovali pre ďalšie
generácie. Ako vysvetľuje riaditeľ odboru projektového riadenia Ministerstva
kultúry SR pán Ing. Radovan Karvai,
pri prestavbe zámku financovanej z Európskeho fondu regionálneho rozvoja
sa použili aj ďalšie technické novinky na zachovanie kultúrneho dedičstva: „V kaplnke Bojnického zámku sme inštalovali
špeciálne slnečné clony na oknách, aby svetlo nepoškodilo farby vystavených
exponátov pri svojom pohybe po oblohe v rôznych ročných obdobiach.“
Vzácny Bojnický
oltár si túto ochranu určite zaslúži nielen svojou umeleckou a historickou
hodnotou. Už v roku 1933 bolo odcudzených päť oltárnych obrazov, ktoré sa
našli až na Morave v Zlíne. Pre ich poškodenie pri krádeži boli
premiestnené na reštauračné práce do Prahy.
Odtiaľ ich nechceli
Bojniciam vrátiť po rozdelení spoločného federálneho štátu Čechov
a Slovákov.
Tento spor museli nakoniec ukončiť až rokovania premiérov oboch krajín a oltár sa vrátil späť do Bojníc v roku 1995.
Tento spor museli nakoniec ukončiť až rokovania premiérov oboch krajín a oltár sa vrátil späť do Bojníc v roku 1995.
Nemohol byť však
vystavený na pôvodnom mieste v zámockej kaplnke, v ktorej vtedy
neexistovalo technické riešenie, aby vzácne dielo bolo chránené nielen pred
zubom času, ale aj možnými ďalšími chúťkami dlhoprstých. Preto bolo takmer
dvadsať rokov vystavené v Päťhrannej veži v špeciálnej klimatizovanej
miestnosti. Dnes ho strážia najmodernejšie zabezpečovacie systémy.
Rekonštrukciou
Päťhrannej veže sa Bojnický oltár konečne po druhýkrát vrátil svoje pôvodné
miesto do kaplnky. Aj sám gróf Ján Pálfy totiž už v 19. storočí prvýkrát
oltár vystavil v Päťhrannej veži, kým dokončil úpravy v kaplnke na
osadenie oltára.
Takto sa osud zahral s významným umeleckým dielom svetového výtvarného umenia, aby nakoniec mohlo zaujať svoje pôvodné miesto.
Takto sa osud zahral s významným umeleckým dielom svetového výtvarného umenia, aby nakoniec mohlo zaujať svoje pôvodné miesto.
Za dodávateľov
stavebných prác aj projektový menežér pán
Ing. Ján Hlušek hovorí o priam zázračných súvislostiach prestavby: „Dielo prestavby sa úspešne zvládlo podľa
projektu,“ ako pán Hlušek
pripomenul bez závažnejších problémov, ktoré každý predpokladal, keďže Bojnický
zámok je národnou kultúrnou pamiatkou a dopredu nebolo jasné, či pri
prestavbe nedôjde k zásadným zmenám v projekte.
Jediným prekvapením
bolo podľa pána Hlušeka odokrytie
pôvodného parkanového múra: „Parkanový
múr to sú pôvodné hradby z minulosti, o ktorých sa dopredu nedalo
vedieť, že tam budú a odokryli sa až po zdemolovaní pôvodnej podlahy.“
Rovnako aj túto
architektonickú pamiatku zachovali pri rekonštrukčných prácach pre budúce
generácie.
„Tu skladujeme naše historické poklady,“ hovorí riaditeľ pán Papco o nových depozitároch, ktoré rovnako získali
prestavbou vďaka projektu z ROP.
Je to dôležité, ak
si uvedomíme tvrdenie primátora Bojníc pána
Bc. Františka Táma, že Bojnice patria spolu s Vysokými Tatrami
k najnavštevovanejším regiónom Slovenska v rámci cestovného ruchu: „Každá nová investícia do atrakcií Bojníc,
ku ktorým zámok jednoznačne patrí spolu s kúpeľmi a zologickou
záhradou, rozvíja aj samotné mesto.“
Bojnice sa menia
množstvom navštívených turistov, ktorí atakujú číslo až pol milióna ročne, čo
na takom malom priestore, na akom sa Bojnice nachádzajú, vzbudzuje údiv aj
vzhľadom k problematickej dopravnej infraštruktúre: „Snažil som sa vytvoriť rokovanie viacerých okresov nášho regiónu, aby
sme prioritne investovali do ciest dostupné prostriedky, lebo rozvoj cestovného
ruchu môže priniesť hornonitrianskemu regiónu iba toľko túžobne očakávanú
prosperitu.“
Zatiaľ je však
dopravná dostupnosť tejto oblasti bez diaľničného prepojenia dosť obtiažna.
Za to v meste vidieť vďaka ROP veľké zmeny aj v rekonštrukcii centrálnej zóny, kde vďaka nárastu turistov sa snažia prispôsobiť vlastné prevádzky aj miestni malí živnostníci a podnikatelia v reštauračných a ubytovacích službách.
Za to v meste vidieť vďaka ROP veľké zmeny aj v rekonštrukcii centrálnej zóny, kde vďaka nárastu turistov sa snažia prispôsobiť vlastné prevádzky aj miestni malí živnostníci a podnikatelia v reštauračných a ubytovacích službách.
Len Bojnický zámok
dokáže pritiahnuť ročne okolo dvesto tisíc návštevníkov. „Na zámku máme v Rytierskej sále tri kamenné lavice,“
vysvetľuje populárnu legendu lektorka zámku pani Ivana Mendelová
oblečená v dobovom kostýme zámockej panej: „Podľa toho, kde si na ktorú stranu, či na ktorú lavicu sadnú ženy, hovoríme im, že do roka otehotnejú a narodí sa im buď syn, dcéra, alebo dvojičky. Zábavné sú často reakcie prítomných mužov týchto dám,“ smeje sa pani Mendelová.
oblečená v dobovom kostýme zámockej panej: „Podľa toho, kde si na ktorú stranu, či na ktorú lavicu sadnú ženy, hovoríme im, že do roka otehotnejú a narodí sa im buď syn, dcéra, alebo dvojičky. Zábavné sú často reakcie prítomných mužov týchto dám,“ smeje sa pani Mendelová.
„My sme na zámku neboli už päť rokov,“ usmievajú sa nad otázkou, či je legenda pravdivá
manželia pani a pán Zuzana
a Tomáš Antalovci z Hlohovca, ktorí čakajú prírastok do rodiny.
O viditeľnom
pokroku pri ochrane pamiatok hovoria aj manželia pani a pán Daevy z Nového Zélandu, keďže pani Marcela Daevy je pôvodom
z Nitry a na Bojnický zámok voľakedy ako dieťa chodievala často.
Preto sem dnes priviedla aj svoje deti a manžela.
O problémoch
s vysvetľovaním zámockých legiend vie najviac pán riaditeľ Papco: „Máme na
zámku kreslo, do ktorého ak si niekto sadne, tak do roka bude mať podľa povery
sobáš.
Jeden starý mládenec si doň sadol naschvál a po roku u nás reklamoval fakt, že ani tak sa neoženil. Dalo nám veľa práce vysvetliť mu, aby pochopil, že povera môže a nemusí vyjsť.“
Jeden starý mládenec si doň sadol naschvál a po roku u nás reklamoval fakt, že ani tak sa neoženil. Dalo nám veľa práce vysvetliť mu, aby pochopil, že povera môže a nemusí vyjsť.“
Bojnický zámok neobišli ani rôzni psychotronici a ľudoví liečitelia:
„Jedna pani docentka z Čiech nám tvrdila, že na štvrtom nádvorí, kde sa zbiehajú veže Bojnického zámku, existuje unikátny energetický priestor, v ktorom by sme mohli liečiť civilizačné choroby.
Preto návštevníkom vravíme, že kto strávi na zámku hodinu, omladne o rok,“ dodáva s úsmevom pán Papco.
Kráľ Matej pod ňou viedol dokonca kráľovský snem, a lipa je pravdepodobne najstaršou na Slovensku.
Na nádvorí si
návštevník môže vyraziť vlastný bojnický dukát a samozrejme obdivovať aj
ďalšie množstvo rozličných vzácnych pamiatok.
Od hudobných po
tanečné a iné umelecké vystúpenia sa aj tu návštevníci môžu tešiť zo
vzácnych exponátov, ktorým tróni takmer 700 kilový najväčší barokový luster na
Slovensku.
Objavil ho náhodou
rozobraný na vyše 900 kúskov na povale zámku pán Papco pri protipožiarnej obhliadke.
Jeho rekonštrukciou zámok získal ďalší atraktívny výstavný kúsok, aký sa oplatí v Bojniciach vidieť a toto malebné mestečko navštíviť.
Jeho rekonštrukciou zámok získal ďalší atraktívny výstavný kúsok, aký sa oplatí v Bojniciach vidieť a toto malebné mestečko navštíviť.
Prioritná os 3 – Posilnenie kultúrneho potenciálu
regiónov a infraštruktúra cestovného ruchu
Rekonštrukcia Päťhrannej veže Národnej kultúrnej pamiatky – zámok Bojnice
Cieľom osi 3 je zvýšenie kvality služieb poskytovaných pamäťovými a fondovými inštitúciami na miestnej a regionálnej úrovni prostredníctvom ich rekonštrukcie, rozširovania a modernizácie, vrátane obstarania ich vybavenia a revitalizácia významných pamiatkových objektov v súvislosti so zachovaním kultúrneho dedičstva a jeho využitia v kultúrno-poznávacom cestovnom ruchu.
EÚ zdroje (EFRR, ESF)
743 270,52 eur
Začiatok a ukončenie
realizácie projektu
04/2012 – 12/2013
Stanislav Háber
snímky
autor
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára