pondelok 20. mája 2013

Svätí na každý deň - 20. máj: Bernardín Sienský

20. máj
Bernardín Sienský


 Vďaka dnešnému svätcovi poznáme nápis v skratke IHS zobrazený v žiariacom slnku, ktorý znamená Ježiš Kristus. Zaviedol ho Bernardín Sienský, ktorý bol už v rannom detstve sirotou. Narodil sa v roku 1380 neďaleko Florencie a o tri roky na to mu zomrela matka. Keď mal šesť rokov, zomrel mu aj otec. Našťastie si ho vzala k sebe jeho teta, inak by skončil v sirotinci. U tej vyrastal v úplnej duchovnej čistote. Už ako dieťa prosil tetu, že nebude radšej v ten deň jesť, ako by nemala dať almužnu chudákovi. Každé ráno začínal službou pri oltári ako miništrant pána farára a potom deťom rozprával celú kázeň ako si ju stihol zapamätať. Už v detstve Bernardín Sienský robil to, čím sa preslávil oveľa neskôr - teda šíril Božie slovo.
 Vyštudoval právo a teológiu. Keď mal dvadsať rokov, do Sieny kde žil, prišla strašná morová epidémia. Zomierali ľudia, aj lekári. Nik nechcel vstúpiť do nemocnice. Bernardín zhromaždil dvanástich mladých mužov a spoločnými silami opatrovali chorých v nemocniciach a chodili z domu do domu hľadať ďalších. Pritom pochovávali mŕtvych. Aj Bernardín sa nakazil, ale uzdravil sa. Po morovej epidémii rozdal chudobným celý majetok, čo ešte mal, a vstúpil do kláštora svätého Františka v Siene.
 Raz doňho a do jeho spolubrata mnícha hádzali deti kamene. Bernardín na to vôbec nereagoval. Jeho spoločník sa rozčuľoval, ale Bernardín Sienský mu povedal: "Nechaj ich. Nech robia, čo robia. Veď nám pomáhajú dosiahnuť večnú slávu. Cvičia nás v trpezlivosti a trpezlivosťou ovládneme vlastnú dušu."
 Bernardín Sienský si dokázal urobiť z protivenstva zásluhu. Aj dnes ľudia ľuďom krivdia. Tí málokedy chápu, že trápenie sa im po smrti pripíše k dobru.
 V kláštore sa rozhodol stať kazateľom. Mal slabý hlas, ale toľko sa modlil, že dosiahol silu hlasu. Začal slávne kazateľské pôsobenie v celom Taliansku. Už v Siene oduševnil ľudí tak, až sa tí vyzbierali a za veľkú sumu peňazí si postavili nový chrám. V Miláne upokojil rozvášnených občanov vraždiacich sa v pouličných bitkách rodov. Podobne v Perugii požiadal rozvadené strany, aby sa rozdelili do dvoch skupín. Na tých, čo sa chcú udobriť a na tých, čo to odmietajú. Keď ho mešťania počúvli, Barnardín im povedal: "Takto raz budete stáť pred Božím súdom." A rozvadené strany sa zmierili.
 Proti nemu sa zdvihla vlna odporu. Trikrát sa pokúšali zaviesť proti nemu cirkevný proces, aby mu zakázali kázať. Ponúkali mu miesta biskupov, ale on všetky odmietal. Ako hovoril, keby mal biskupstvo, nemohol by sa starať o všetkých veriacich v celom Taliansku.
 Raz ho knieža z Milána skúšal a poslal mu na jeho potreby päťsto dukátov. Bernardín Sienský ich láskavo vrátil so slovami, že on na svoje potreby nič nepotrebuje. Tak mu ich knieža poslal naspäť s tým, aby s nimi urobil, čo si myslí, že je správne. Bernardín šiel do milánskych väzníc a za tieto peniaze vykúpil poddaných, ktorí boli odsúdení za dlžoby.
 Stal sa generálnym vikárom Františkánov a zaslúžil sa o zjednotenie s východnou cirkvou. Dva roky pred smrťou sa úradov vzdal a opäť chodil z mesta do mesta ako kazateľ. Smrť ho zastihla v dedine San Silvestro 20. mája v roku 1444, keď mal Bernardín Sienský šesťdesiatštyri rokov.

Stanislav Háber
(z pripravovanej knihy Svätí na každý deň)

nedeľa 19. mája 2013

Zo Spišskej Belej je mestečko poučenia

Zo Spišskej Belej je mestečko poučenia




„Ľudia, ktorí dlhšie neboli v Spišskej Belej, ako sem prídu hovoria, že je to neskutočná zmena, ktorá sa tu udiala,“ vyznáva sa rímskokatolícky farár Peter Petrek z rímsko - katolíckeho farského úradu, kde v podstatranskom mestečku pôsobí už deviaty rok. „Nám mnohí ľudia závidia pána primátora a jeho ľudí, ktorí dokážu z rôznych grantov, zdrojov, medzi ktorými sú aj európske fondy, nájsť dostatok investícií na obnovu a výstavbu.“ Novú strechu získal aj kostol sv. Antona Pustovníka v centre mesta. Ide o najmodernejšiu titan-zinkovú krytinu, ktorej úžitkový vek je až na sto rokov a v zahraničí sa bežne používa na chránené pamiatky, akým je aj chrám spolu s farou.

Opäť aktuálna jantárová cesta


Ešte pred desiatimi rokmi bolo mestečko pod Vysokými Tatrami Spišská Belá spomínané najmä pre známu tabakovú fabriku. Tá však zanikla. A zdalo sa, že tu už len líšky budú dávať dobrú noc. Vstupom Slovenska do Európskej únie sa však táto odveká križovatka obchodných ciest naraz prebudila ako po dlhom zimnom spánku. Spišská Belá leží totiž na jantárovej ceste prepájajúcej sever a juh Európy. Až do 9. storočia sa odhaduje vek pôvodnej kaplnky sv. Antona Pustovníka, ako sa dnes volá kostol v pamiatkovej zóne. Kaplnka bola opevnená a slúžila na ochranu obchodných karaván. Dnes sa teda táto križovatka spájajúca aj obchodné cesty východu so západom opäť obnovuje.


Spišská Belá má historické korene až v dobe bronzovej 3500 rokov pred Kristom. K významným nálezom patria tri meče z doby bronzovej z belianskych rašelinísk Krivý kút a z Trstenných lúk, kde sa po roku 2000 zrazu objavili vzácne živočíchy bobry. Práve tie priviedli Belančanov opäť k miestam vyťaženej rašeliny, kde dnes už majú vybudovanú aj kópiu pôvodného kolového obydlia pravekého človeka, ktoré sa tu pri ťažbe rašeliny našlo v minulom storočí. Z projektov rezortu životného prostredia začali rašeliniská opäť revaitalizovať.

Aj farárov láka cyklochodník


Európske projekty tu neslúžia len na obnovu, revitalizáciu, či rozvoju turistického ruchu v meste, ale aj na ochranu a obnovu prírodných zdrojov. K najpopulárnejším oblastiam patrí Beliansky rybník a odtiaľto vedúci desaťkilometrový cyklochodník do Tatranskej Polianky postavený taktisto z prostriedkov operačného programu cezhraničnej spolupráce. Evanjelický farár Martin Fečko si o ňom myslí: „Boli to dobre investované prostriedky, cyklochodník využívajú všetky vekové skupiny, aj náš zborový dozorca brat Jozef Gemza a aj pre mňa je inšpiráciou, aby som si obul kolieskové korčule.“


„V meste sa stavajú domy až na troch miestach, takže sa rozrastá,“ vysvetľuje miestny rybár František Hrušovský: „Stavajú sa aj nájomné sociálne byty. Tabakový závod síce zanikol, ale na jeho mieste dnes vyrábajú komponenty do pračiek, sú tu pobočky firiem z Popradu, ale aj výroba kuchynského nábytku, takže sú aj pracovné príležitosti.“ Preto podľa Františka Hrušovského Spišská Belá má veľkú perspektívu a na záver dodáva: „A to všetko vďaka tomu, že máme primátora, ktorý to dokáže z rôznych fondov poskladať na prospech našich občanov.“


Nadštandardné turistické služby


„Nielen obyvateľstvo je spokojné, ale rozvíja sa nám aj turistický ruch,“ hovorí primátor mesta JUDr. Štefan Bieľak o rekonštrukcii centrálnej mestskej zóny z Regionálneho operačného programu, odkiaľ získali takmer 1,3 milióna eur. „Vzniklo nám tu námestie pred radnicou na zhromažďovanie občanov, ale zároveň sa dotvorila historická cesta mestom,“ vysvetľuje Štefan Bieľak, ktorý sa snaží prepájať jednotlivé európske projekty do zmysluplného celku. Vďaka zasa operačnému programu cezhraničnej spolupráce „sme osadili informačné tabule s dvadsiatimi zastaveniami mestom v jazykových mutáciách. Turisti si môžu v našom informačnom centre zadarmo požičať audio sprievodcu, ktorý im všetko vysvetlí a povie.“


Evanjelický pán farár Martin Fečko to tiež vysoko oceňuje: „Pre evanjelickú cirkev je náučný chodník mestom veľkým prínosom, lebo náš cirkevný zbor má bohatú históriu a turisti si môžu o nej prečítať informácie už pred farskou budovou a pred kostolom. Je to možno aj výzva, aby navštívili kostol, alebo aj farský úrad, kde máme zriadenú pamätnú izbu Samuela Webera.“ Kňaz Samuel Weber patrí k významným slovenským historikom, ktorý tu žil a tvoril na prelome 19. a 20. storočia. V Spišskej Belej napísal viacero významných historických a iných kníh, ktoré uchovávajú aj v jeho pamätnej izbe na fare, po ktorej vás farár Martin Fečko s radosťou prevedie.


Dobrovoľní hasiči ako pýcha mesta


Takto v Spišskej Belej vzniklo mestečko poznávania a poučenia s obnovenými fasádami renesančných meštiackych domov, zrekonštruovanými námestiami, opravenými historickými pamiatkami vzácnej historickej mestskej zvonice, kaštieľa v časti Strážky, kde má expozíciu Slovenská národná galéria a s dvomi múzeami tunajšieho rodáka slávneho matematika, optika a zakladateľa modernej fotografie Jozefa Maximiliána Petzvala a múzea tu pôsobiaceho lekára, botanika a ľudomila Tomáša Geisingera.

Evanjelický kňaz Samuel Weber  v Spišskej Belej založil v roku 1878 dobrovoľný hasičský zbor, ktorého bol až do smrti v roku 1908 predsedom. Hasičský zbor je dnes  známy aj z najťažšej slovenskej súťaže v Bratislave, kde sa beží na čas v plnej hasičskej zbroji na 23. poschodie budovy Stavebnej fakulty Slovenskej technickej univerzity v rámci memoriálu Vladimíra Ružičku – hasiča, ktorý zomrel pri plnení pracovných povinností. Predseda zboru Maroš Vaverčák zo Spišskej Belej bol členom družstva profesionálnych hasičov, ktorí túto súťaž vyhrali v roku 2007 a preto môže nosiť aj víťaznú prilbu.


Budovu hasičskej stanice rekonštruovali z Regionálneho operačného programu. Vedúci stavebného útvaru mesta Ing. Štefan Vilga hovorí, že „obnovenie technického stavu budovy hasičskej zbrojnice je pre náš dobrovoľný hasičský zbor čosi ako odmena za to, čo všetko robia nielen pri ochrane a zabezpečovaní bezpečnosti v meste a okolí, ale aj pri výchove mládeže.“


Dobrovoľný hasičský zbor vedie Maroš Vaverčák, ktorý je profesionálnym hasičom v Kežmarku a tomuto povolaniu sa venuje aj vo voľnom čase doma v Spišskej Belej. Takisto je so stavom novej hasičskej budovy spokojný: „Máme vyše päťdesiat členov, z ktorých viac ako dvadsať chodí k zásahom, pričom sa striedame tak, aby dobrovoľná hasičská služba bola priebežne v meste zabezpečená neustále." Kto si myslí, že dobrovoľní hasiči nemajú veľa práce, toho ľahko vyvedie z omylu: "Za rok máme okolo pätnásť zásahov, kým trebárs okrskový dobrovoľný hasičský zbor ich má okolo desať. Snažíme sa pomáhať aj v iných okrskoch a byť naporúdzi profesionálnym hasičom."


Strojník Jozef Lorenčík ho dopĺňa: "Zasahujeme najmä pri vypaľovaní trávy v blízkosti mestských lesov, čo je častý jav v blízkosti rómskych osád, ale v minulom roku sme zasahovali aj pri ekologickej hrozbe zamorenia vodných tokov ropnými látkami, ktoré sa mohli dostať aj do miestnej rieky Poprad, čomu sme však našťastie zabránili." Jozef Lorenčík zároveň v mestskom dobrovoľnom hasičskom zbore pracuje s deťmi: "Niekedy je to ťažšie, keď prichádzajú do puberty, inokedy sa nám však darí viac."


Mladí hasiči na scéne


Momentálne sa Jozef Lorenčík teší, lebo v Spišskej Belej sa im podarilo dať dokopy družstvo dorasteniek. Pätnásťročná Ivana má byť prečo na členstvo v družstve hrdá: "K hasičskému zboru ma pritiahol brat, ale pravdou je, že tu pôsobí aj moja staršia sestra a dobrovoľnými hasičmi boli aj moja mama a otec, takže sú radi, že pokračujem v tejto rodinnej tradícii."

Počas každoročných osláv sv. Floriána – patróna hasičov, či pri iných významných udalostiach pre mesto sa prehliadka hasičskej techniky stáva vyhľadávanou atrakciou. Vďaka ako hovorí primátor mesta Štefan Bieľak „synergii prepojenia projektov z európskych zdrojov začína konečne naše mestečko žiť aj turistickým ruchom.“ Teda dobre realizované projekty prinášajú ďalšie širšie  efekty. „Tá návštevnosť začína byť celkom slušná a to nielen z okolitých krajín, akými sú Poľsko, Česko, Maďarsko, Ukrajina, ale aj z nemecky hovoriacich štátov únie, pričom turista dostane bezplatne ručne maľovanú mapu s pamiatkami, čo sa návštevníkom veľmi páči. Takže okrem pomoci občanom,  že sa im mesto zmodernizovalo, majú európske projekty širšie synergické efekty.“

Hasič Jozef Lorenčík zasa dodáva, že vďaka európskemu projektu prestavby hasičskej stanice sa im darí viac oslovovať mládež: "Nie som učiteľ, aby ma deti nasledovali, pracujem v mestskom podniku a mám to ťažšie ich osloviť. Takéto priestory a podpora mesta pri financovaní našej techniky však vytvárajú predpoklady, aby sme boli pre mládež atraktívni." teší sa aj z mladších žiakov, ktorí súťažia zatiaľ v detskej kategórii Plameň.


Jeden z nich deväťročný Oliver dokáže už všeličo. Aj trebárs uviazať striekačku, aby ju mohli na lane vytiahnuť k zásahu, lebo "tam kde nie je výťah, je to nutné urobiť to takto." Na otázku, prečo sa dal k hasičom, pohotovo odpovedá: "Tie autá výborne vyzerajú. Majú skvelé húkačky. A môžeme zachrániť veľa prírody, ak sa naučíme hasiť požiare pri vypaľovaní trávy." Jedným dychom dodáva, že pri skutočnom zásahu ešte nebol, keďže "otec sa ma bojí ešte k nemu pustiť." Verí však, že raz bude aj on skutočným hasičom.


Oliver však dokáže so zanietením hovoriť o tom, že hasič musí mať píšťalku, aby oznámil, kde sa nachádza, prípadne hovorí o dýchacích prístrojoch do zadymených priestorov, ktoré musia byť nastavené na dvojku, lebo potom dajú pískaním signál, že zadymený priestor musí hasič rýchlo opustiť, "aby sa nezadusil." Ďalší jeho kamaráti Matúš a Marek obdivujú staré hasičské auto z roku 1952 Praga RN, ktoré v Spišskej Belej idú práve renovovať.


Matúš už bol v špeciálnej hasičskej veste aj vo vode v miestnom rybníku: "Tá vesta nadnáša takmer ako nafukovačka."


Marek zase viaže na tréningu tie najlepšie uzly: "Sú jednoduché, ale sú aj zložitejšie, teraz viažem námornícky." Vo výbave majú totiž aj čln, s ktorým dobrovoľní hasiči zasahujú na vodných plochách.


Oheň namiesto fitnes centra


Stanka z družstva dorasteniek sa priznáva, že "počas súťaže je to riadny fyzicky výkon. Niekedy schudnem aj celé kilo, viac než vo fitnes centre. Zatiaľ sa nám podarilo vyhrať okresnú súťaž v Kežmarku, čo nás veľmi teší."


Danka skúsenosti dorasteniek zhrnula do pôsobivého vyznania: "Jednoducho nás to baví pomáhať ľuďom, alebo sa teda ešte na to pripravovať, aby sme to zvládli aj v živote."


Strojník Štefan Želonka je zamestnaný v poľnohospodárskej firme: "To, že som dobrovoľný hasič, je pre mňa v práci výhodou. Moji nadriadení sa na mňa spoliehajú, že im pomôžem radami na opatrenia vedúce k lepšej bezpečnosti pri práci."


Predseda dobrovoľného hasičského zboru Maroš Vaverčák vie, že iné dobrovoľné zbory momentálne po obciach zanikajú pre malý záujem: "Niekde majú techniku už len na oprašovanie. Preto je to taký zázrak v Spišskej Belej, že my na technike skutočne zasahujeme." Bez pomoci mesta by to nešlo. Momentálne majú na výjazdy dve autá. Vyradenú Liaz-ku 101 L od kežmarských hasičov, ktorú však uprednostnili pred možnosťou kúpy nového auta Iveco Daily: "Tá liazka bola v plnej výbave s dýchacími prístrojmi aj s hadicami," vysvetľuje Maroš Vaverčák: "A nové Iveco Daily nemalo výbavu, ba je ešte aj nižšie, takže do nášho podtatranského lesného regiónu ťažšie využiteľné. Druhým autom je ešte staršia liazka typ RTHP CAS 25, ale tiež veľmi účinná, takže sme s ňou spokojní."

Počítač nie je pravým detstvom


Zišla by sa im nová "motorka", ako sa v hasičskej terminológii hovorí súťažnej striekačke, ale tá stojí okolo desať tisíc eur, čo je momentálne nad ich možnosti. Majú však aj iné priority. Pritiahnuť do hasičského krúžku pri Centre voľného času ešte viac detí, lebo ako dôvodí ich vedúci Jozef Lorenčík, "vysedávanie len pred počítačom nie je žiadne detstvo." V hasičskej zbrojnici majú okrem nových toaliet, či spŕch aj zasadačku - klubovňu, kde opatrujú historické artefakty, ku ktorým patrí pôvodná hasičská trúbka. Na nej sa kedysi v Spišskej Belej oznamoval požiar a strapce mala preto, že trubač šiel na špeciálne vystrojenom koni po meste a trúbil na poplach.


Európsky projekt revitalizácie centra Spišskej Belej z Regionálneho operačného programu za viac ako 1,2 milióna eur priniesol zasa aj ďalšie prekvapenia. Ako primátor Štefan Bieľak s úsmevom rozpráva, vôbec v meste nemali informácie, kde stáli pôvodné historické mlyny. Pri rekonštrukcii centra však narazili na nové nálezy a aj starší pamätníci si spomenuli, že kedysi v detstve im ich zasa starí otcovia a mamy rozprávali, kde stáli mlyny pre mesto a široké okolie. Takto sa vytvára vzťah k rodisku, k miestu, kde ľudia žijú: „Objavili sa nielen mlyny, ale aj pozostatky historických píl poháňaných vodnou silou, čo boli práve tie miesta, ktoré sa rekonštruovali, o čom sme vôbec netušili.“ Podľa Bieľaka, na miesto objavov nastúpili pamiatkari, urobil sa archeologický prieskum a potvrdili sa staré legendy, o ktorých sa nevedelo, či sú pravdivé. „Najväčším prekvapením však bolo objavenie chodby vedúcej krížom popod námestie nevedno odkiaľ a kam. Uvažuje sa, že mohlo ísť o ochranu, či bezpečnosť občanov, ale stále sú to len dohady."


Skutočne využiteľné vedomosti


Z Regionálneho operačného programu vynovili v Spišskej Belej aj miestnu základnú školu J. M. Petzvala. Vedúca odboru školstva Mgr. Amália Lacušová je s projektom nadmieru spokojná: "Vďaka energetickým úsporám, ktoré sme dosiahli zateplením a obnovením budovy školy, sme mohli ušetrené prostriedky použiť na sociálne a iné aktivity mesta."

Škola získala dve počítačové učebne, čo privítali najmä deti. Deviatak Marcel oceňuje fakt, že "internetové pripojenie v školských učebniach je oveľa rýchlejšie, než máme doma." Preňho je tento fakt dôležitý, lebo sa hlási na strednú grafickú školu a tu už na základnej škole "máme v počítačových učebniach stále nové programy." Ich znalosť mu teda pomôže na strednej škole.

Michaela a Janka sa chystajú tiež na stredné školy. Jedna na bilingválne gymnázium a druhá na strednú umeleckú školu do Kežmarku.
Siedmačke Gabike sa v Spišskej Belej veľmi páči a zatiaľ nevie, kde by sa tu neskôr mohla v živote uplatniť, lebo rozmýšľať o tom má ešte dosť času. Naopak, jej kamarátka Mária je deviatačka a dochádza sem do školy z obce Podhorany, pričom už vie, že ide na strednú pedagogickú školu do Prešova a neskôr sníva o vysokej škole, kde by rada študovala pedagogiku pre prvý stupeň jedna až štyri: "Malé deti sú najmilšie pri učení." A práve sem by sa najradšej po štúdiach vrátila. Podtatranský región v Prešovskom samosprávnom kraji má tradične najvyšší prírastok obyvateľstva na Slovensku, takže sa neobáva, že nebude mať koho učiť.
Deviatak Michel prišiel do Spišskej Belej s rodičmi z Kanady, kde boli za prácou a v domovine sa mu páči práve pre región Vysokých Tatier. Vedľa neho sediaca spolužiačka Janka bude študovať ďalej propagačné výtvarníctvo. Modernizovaná základná škola im umožňuje získať dobrý východiskový bod pre ďalšie uplatnenie.

Z Bratislavy do malého mesta


Špeciálna jazyková učebňa, ktorá vznikla vďaka operačnému programu, je však tou skutočnou hodnotou, akou sa na základnej škole J. M. Petzvala právom chvália.

Mladá učiteľka angličtiny Mgr. Dagmar Buričová môže porovnávať: "Do Spišskej Belej som sa prisťahovala z Bratislavy. Učím tu druhý rok a bola som veľmi prekvapená vybavením tejto školy s interaktívnymi tabuľami a jazykovým laboratóriom, kde majú deti k dispozícii sluchadlá. Môžu si tak látku opakovať s audioprehrávačmi, čo im umožňuje si ju lepšie zapamätať a upevniť si tak svoje vedomosti."

Škola má 21 krúžkov a navštevujú ju žiaci z ďalších piatich spádových obcí. Z európskych zdrojov získala na obnovu viac ako 1,1 milióna eur, vďaka čomu zrekonštruovali aj telocvičňu, kde dnes deti trénujú viaceré športy.
Zástupkyňa riaditeľa Mgr. Viera Konečná si preto myslí: "Dúfame, že naše deti budú mať lepší život. Snažíme sa ich v našej škole čo najlepšie naň zorientovať, preto sme radi, že im môžeme poskytnúť vzdelanie na najnovšej počítačovej technike a s kvalitným vybavením."

Zdraví bohatí aj chudobní


Spišská Belá získala mestské práva už v roku 1271 a hoci nemá stotisíc, ani desaťtisíce obyvateľov, patrí dnes ku klenotom slovenských spišských miest. Mgr. Amália Lacušová si myslí, že Spišská Belá si to právom zaslúži: "V okolitých mestách, či sú to Poprad, Kežmarok, Stará Ľubovňa, alebo Bardejov, či v okolitých obciach, nikde nenájdete také pestré multikulturálne obyvateľstvo ako práve u nás. Žijú tu príslušníci ukrajinskej, maďarskej, nemeckej, židovskej, poľskej, či goralskej národnosti spolu so Slovákmi. A medzi nimi nájdete členov katolíckej, evanjelickej, grékokatolíckej, či židovskej cirkvi. A všetci v mieri a spokojnosti." Nečudo, že Amália Lacušová patrí k ďalšej zaujímavej "menšine" ľudí z hlavného mesta Slovenska z Bratislavy, ktorí sa prisťahovali do kraja pod Belianskymi Tatrami, kde majú veľa zaujímavostí. Patrí k nim na prvých miestach aj Belianska jaskyňa, ktorá má 860 schodov a stabilnú teplotu po celý rok plus 5 stupňov Celzia.


Amália Lacušová dodáva: "V sezóne sa do jaskyne bez telefonického objednania ani nedá dostať. Chodia do nej takmer všetci občania pravidelne, lebo má vynikajúce účinky na choroby dýchacích ciest a zdraví chcú byť všetci, nielen bohatí, ale aj chudobní."
CELKOVÉ NÁKLADY
265 052,72 eur
VÝŠKA NENÁVRATNÉHO PRÍSPEVKU
225 297,36 eur
ZAČIATOK A UKONČENIE REALIZÁCIE
10/2009 - 07/2012

OS 4 – REGENERÁCIA SÍDEL – INFRAŠTRUKTÚRA NEKOMERČNÝCH ZÁCHRANNÝCH SLUŽIEB
Cieľom opatrenia 4.2. je zvýšenie kvality a bezpečnosti verejných priestranstiev prostredníctvom rekonštrukcie, rozširovania a modernizácie zariadení nekomerčných záchranných služieb vrátane obstarania ich vybavenia.
Stanislav Háber
snímky autor

sobota 18. mája 2013

Svätí na každý deň - 19. máj: Peter Celestín

19. máj
Peter Celestín
 Máloktorý svätec bol vystavený pred toľkú prehnanú pozornosť od nábožného ľudu ako svätý Peter Celestín. Dokonca ho táto pozornosť urobila štvormesačným pápežom. Narodil sa v Taliansku v roku 1215 v rodine dvanástich detí. Vo veku piatich rokov mu zomrel otec a matka jedenásť synov dala na remeslo, kým Peter Celestín ako jediný šiel do škôl. Vážil si túto obetu chudobnej rodiny a snažil sa učiť čo najlepšie.
 Keď mal dvadsať rokov, svet sa mu sprotivil a preto sa utiahol do jaskyne. Tu sa modlil a postil tri roky, lenže chýr o jeho svätosti sa rozniesol a začali k nemu chodiť ľudia v celých procesiách. Dobrá povesť mu pripravila nemálo trápenia aj vtedy, keď si ho všimla cirkev a ponúkla mu, že ho vysvätia za kňaza. Peter Celestín to odmietal, lebo poukazoval na fakt, že ani svätý Benedikt nebol kňazom. On chcel byť len pustovníkom, teda na najnižšom cirkevnom stupni sám len s Bohom.
 Nakoniec bol v Ríme vysvätený za kňaza, kde žil dva roky. Potom odišiel späť do milovanej samoty do jaskyne, kde žil päť rokov. Tu vznikla družina jeho nasledovníkov. Spoločne postavili kláštor, v ktorom žili podľa zásad svätého Benedikta a pápež potvrdil ich názov Bratia Ducha Svätého. Po Celestínovej smrti sa nazývajú Celestíni.
 Takmer po tridsiatich rokoch vedenia rádu sa Peter Celestín vedenia zriekol a odišiel späť k jednoduchým pustovníkom. Na západnej strane vrchu Morrone, kde už predtým pustovníčil, si postavil svoju najznámejšiu pustovňu svätého Onofria. Tu ho zastihla šokujúca správa, že bol na konkláve v roku 1294 zvolený za pápeža. To Peter Celestín nemohol prijať. Kardináli Petra presvedčili, aby prišiel do Ríma. Tu si nový pápež Celestín V. o štyri mesiace pred konzistóriom kardinálov vyzliekol pápežské rúcho a prečítal takýto text: "Nepoznajúc ľudskú zlomyseľnosť a pre telesnú slabosť skladám túto najvyššiu hodnosť a kardinálskemu zboru udeľujem splnomocnenie na voľbu nového pápeža."
 Peter Celestín z Ríma odišiel v starom pustovníckom oblečení. Na novom konkláve zvolili kardináli za pápeža Bonifáca VIII., s ktorým Petra Celestína viazalo sväté priateľstvo. Šiel opäť na vrch Morrone, kde ho vyslanci francúzskeho kráľa chceli zajať a využiť v boji proti novému Svätému Otcovi. Petrovi Celestínovi sa podarilo ujsť na loď smerujúcu do Grécka. Na mori sa vietor pustil opačným smerom a loď privialo naspäť do Talianska. Našťastie pápež bol teraz rýchlejší. Poslal Petrovi Celestínovi pomoc. Tridsaťosem strážcov ho strážilo na hrade Fumone, aby sa králi nesnažili už nikdy viac zneužiť tohto pustovníka, ktorý bol štyri mesiace pápežom, na boj proti Rímu.
 Až tu v skromnej izbe upravenej ako pustovňa našiel Peter Celestín konečne pokoj a samotu, po ktorej tak túžil. Pápež mu poslal dvoch kardinálov, ktorým Peter Celestín povedal: "Povedzte pápežovi, aby nebol pre mňa smutný. Ja som veľmi spokojný a nič iné si nežiadam. Neprestanem sa za neho modliť."
 V hrade Peter Celestín aj zomrel 19. mája v roku 1296 vo veku osemdesiatjeden rokov.

Stanislav Háber
(z pripravovanej knihy Svätí na každý deň)

piatok 17. mája 2013

Svätí na každý deň - 18. máj: Ján I.

18. máj
Ján I.


 Dnes si pripomíname pamiatku svätca, vďaka ktorému poznáme náš letopočet. Bol to pápež Ján I., ktorý rozhodol o ustanovení dátumu na pred našim letopočtom a po našom letopočte. Tento Svätý otec bol na Petrovom stolci len krátko, ledva tri roky v čase od roku 523 do mučeníckej smrti vo väzení v roku 526. Stihol však toho veľa.
 Letopočet vypočítal od narodenia Ježiša Krista učený mních Dionýz Malý. Ten sa podľa dnešných prepočtov pomýlil o štyri až sedem rokov. Takže rátame roky s touto odchýlkou. Navyše neustanovil rok nula a tak aj nové tisícročie muselo začať ľudstvo rátať až od 1. januára v roku 2001 a nie od 1. januára v roku 2000. Inak žiadne storočie nie je dokončené, kým sa doň nezaráta aj rok podľa čísla oznamujúci novú storočnicu.
 Ján I. mal sťažený svoj apoštolát tým faktom, že Rím ovládal kráľ Teodorich. Ten sa pridržiaval bludného arianského učenia, ale našťastie pravoverných kresťanov neprenasledoval. Vychádzal s pápežom v mieri, ale aj tak zapríčinil jeho smrť. Stalo sa tak preto, že Jána I. poslal kráľ Teodorich do Carihradu. Tu sa vo východorímskej ríši stal cisárom Justín I. A ten ariánov prenasledoval. Teodorich si myslel, že pápež napraví novému cisárovi hlavu. Problém bol v tom, že Ján I. rovnako odmietal arianizmus. Snažil sa však udržiavať medzi ariánmi a kresťanmi mier. Justína I. teda ani nemohol Ján I. zmeniť.
 Teodorich si namýšľal, že Ján I. mu je zaviazaný za mier v Ríme, keď ako jeho vládca kresťanov neprenasledoval. Preto mal iné predstavy o pápežovej misii v Carihrade, v dnešnom Istanbule. Ján I. toto starobylé mesto navštívil na Vianoce v roku 525 vôbec ako prvý pápež v dejinách. Stretol sa tu s vrelým privítaním veriacich, nuž zostal až do Veľkej noci v roku 526.
 Počas najväčších kresťanských sviatkov Ján I. slúžil omše ako prvý pápež v dejinách vo východnej ríši za prítomnosti všetkých najvyšších štátnych predstaviteľov. Cisár Justín I. si pápeža Jána I. patrične uctil. Nečudo, že ako kresťanského panovníka teda Ján I. tohto cisára po prvýkrát v dejinách cirkvi vôbec ako Svätý otec korunoval.
 Teodorich v Ríme zúril a hovoril o zrade. Ján I. nedosiahol to, čo si tento namyslený kráľ želal. Dokonca sa pápež vrátil domov bez obáv o život. Teodorich okamžite pápeža uvrhol do väzenia za vlastizradu. Tu po krátkom mučení hladom Svätý otec Ján I. zomrel 18. mája v roku 526.
 Teodorich, ktorý dovtedy nepoznal, čo je to prenasledovanie kresťanov, sa začal až teraz prejavovať. Ako arián, teda stúpenec bludu, začal s kresťanmi bojovať na každom kroku. Z ničoho nič kráľ náhle zomrel. Ľudia v tom videli Boží zásah a pápeža Jána I. začali uctievať ako svätého. Teodorich zomrel na osýpky. Zatiaľ Jánovi I. vystrojili pohreb v chráme svätého Petra. Je pochovaný v predsieni baziliky a na kameni má latinsky napísané: "Anistes Domini procumbis victima Christi." V preklade to znamená: „Námestník Pána Ježiša ako obeta Kristovi.“
 Ján I. zomrel, lebo chcel mier. Nechcel, aby nikoho prenasledovali za vieru. Sám to nerobil, a bránil svojou láskou v tom aj iným.

Stanislav Háber
(z pripravovanej knihy Svätí na každý deň)

štvrtok 16. mája 2013

Svätí na každý deň - 17. máj: Paschal Baylon

17. máj

Paschal Baylon


    Serafín eucharistie - taký krásny anjelský titul si životom zaslúžil svätý Paschal Baylon. Ak by sme si mali predstaviť svätca v rozprávkovej podobe, mal by asi podobu Paschala. Bol totižto pastierom oviec.
    Taký bol chudobný, že nemohol chodiť ani do školy. Narodil sa na Turíce na výročie zoslania Ducha Svätého, ktorého prisľúbil apoštolom Ježiš Kristus a to v roku 1540 v Španielsku. Paschal Baylon rovnako na Turíce 17. mája v roku 1592 zomrel. Zomieral šťastný, že ide do domu Pánovho. Veľmi sa na to tešil. Paschalov sviatok je radostným sviatkom pripomenutia si jeho čistého života. Narodil sa v chudobnej roľníckej rodine. Získal však najväčšie a najkrajšie bohatstvo, aké mohol získať. Bola to viera a láska k práci.
    Pásť ovce musel už ako dieťa, inak by jeho rodičia nemali na chlieb. Keď bol väčší, začal pásť ovce u bohatého statkára. Tu sa rozhodol, že sa naučí čítať. Do práce na pasienky si bral so sebou Sväté písmo. Prosil okoloidúcich náhodných pocestných, aby mu ukázali, ktoré písmenko čo znamená. Tak sa sám naučil výborne čítať.
    Potom sa mu Sväté písmo stalo najradostnejším čítaním. Rovnako rád študoval životopisy svätých. Potom to už boli len modlitby. Každý, kto sa stretol so svätým pastierom, bol očarený čistotou Paschala Baylona. Nakoniec aj statkár, u ktorého pracoval. Ten mu ponúkol, že si ho adoptuje a prepíše na prostého, ale milého pastiera celý majetok. Paschal to odmietol.
    Vystúpil zo služby a šiel do františkánskeho kláštora. Tu ho nechceli chudobného prijať, nuž sa dal najať za pastiera oviec a pásol ich dva roky pri kláštore. Mnísi za ten čas pochopili, aký svätec sa k nim hlási. Prijali ho medzi seba a stal sa vrátnikom kláštora.
    Viackrát poníženému mníchovi núkali, že ho vysvätia za kňaza. Paschal Baylon to z pokory preto, že nikdy neštudoval, odmietal. Pomáhal však kazateľom dobrou radou, ba napísal aj knižku myšlienok o prítomnosti Ježiša v oltárnej sviatosti a niekoľko asketických úvah. Kazateľom hovoril: "Jazyk vždy hovorí ušiam." Tak hodnotil ich štúdia z kníh pri príprave kázní. Paschal ich nabádal, aby sa viac modlili pred krížom, ako študovali učené knihy. Mal na to aj svoje zdôvodnenie: "Lebo srdce hovorí srdcu."
    V kláštore Paschal odmietal aj drobné hriechy ako ťažké previnenia. Keď jeho nadriadený chcel, aby na vrátnici Paschal hovoril, že nie je prítomný, lebo chcel mať pokoj od návštev, Paschal sa bránil: "Odpusťte mi, to nemôžem povedať, lebo by to bola lož a hriech." Namiesto toho predstavenému navrhol, že bude hovoriť návštevám iné vysvetlenie: "Otec gvardián je zaujatý a nemôže sa s vami stretnúť."
    Španielsky provinicál františkánov si vybral Paschala na doručenie dôverného listu generálnemu predstavenému v Paríži. Paschal tak bez slova urobil. Nikdy sa nesťažoval po návrate na to, ako ho cestou vtedajší hugenoti vo Francúzsku mlátili. Odvtedy mal až do smrti bolestivú ranu, ktorá sa mu nehojila, ale Paschal bolesť obetoval Bohu. List doručil, vrátil sa a o šestnásť rokov zomieral s radosťou. Do nebeského domova sa tešil svätý pastier ovečiek a prostý rehoľník.

Stanislav Háber
(z pripravovanej knihy Svätí na každý deň)

streda 15. mája 2013

Svätí na každý deň - 16. máj: Ján Nepomucký

16. máj
Ján Nepomucký


 Škaredá žiarlivosť pripravila pre nebo známeho českého svätca s menom Ján Nepomucký. Na Karlovom moste je dodnes zlatým krížom označené miesto, odkiaľ ho na kráľov príkaz v roku 1393 zhodili do Vltavy so zviazanými rukami a nohami. Ján Nepomucký je svätec spovedného tajomstva. Aj dnes sa nájdu takí, čo by radi vedeli, o čom hovoria ich blízki v spovednici.
 Kráľ Václav bol dvakrát ženatý. Ako to často býva aj dnes, druhýkrát sa oženil s mladou a krásnou ženou. Táto bavorská princezná bola veľmi dobrá, nábožná a úplne inej podstaty ako Václav. Ten bol korunovaný už vo veku dvoch rokov vďaka otcovi, ktorým bol cisár Karol IV. Preto kráľa Václava vychovávali ako rozmaznané dieťa. Takým bol aj v dospelosti, keď sa venoval viac zábavám, ako vládnutiu krajiny.
 Keď mu zomrela prvá žena, hoci sa znova oženil s oveľa mladšou, nezmenil spôsoby života. Patrila k nemu aj nevera. Vo svojej zhýralosti uveril, že v skutočnosti mu mala byť neverná jeho manželka. Chcel sa nasilu presvedčiť, že to nie je blud v jeho zhýralej hlave. Preto, keď sa mu dostal do rúk generálny vikár Ján de Pomuk, pochytilo ho šialenstvo.
 Ján sa narodil v mestečku Pomuku, dnes sú to Nepomuky pri Plzni. Tu bol jeho otec richtárom. Synovi dal najlepšie vzdelanie a tak sa Ján dostal do Prahy na univerzitu, ktorú akurát vtedy založil Karol IV. V roku 1370 sa stal notárom a pisárom arcibiskupskej kancelárie. O desať rokov bol už farárom v Starom Meste, ale odišiel na štúdia do Talianska, kde v Padove obhájil doktorát cirkevného práva. V Prahe sa stal arcibiskupovým zástupcom.
 Kráľ Václav po smrti svojho otca cisára Karola začal rozdávať svetské aj cirkevné úrady svojím kamarátom z mokrej štvrte. Tak sa rozhodol zmeniť benediktínske opátstvo v Kralupách na biskupstvo, aby ho mohol darovať ďalšiemu kamarátovi. Mnísi ho však predbehli. Zvolili si vlastného opáta skôr, než mohol kráľ do ich voľby zasiahnuť. Arcibiskup musel z Prahy utiecť. Kráľ zúril. Nakoniec sa pokúsil o zmier, ktorý bol však pascou. Arcibiskup z nej vďaka vlastným ozbrojencom unikol, ale kráľ zavrel Jána Nepomuckého so spoločníkmi do mučiarne.
 Nakoniec pustil všetkých na slobodu okrem Jána. Dlho sa nevedelo, prečo kráľ Jána osobne mučil. Spálil mu boky do živého mäsa a potom ho vyvliekli o tretej hodine v noci na Karlov most. Tu ho so zviazanými rukami a nohami hodili do Vltavy. Telo sa našlo v rieke až takmer po mesiaci na mieste, ktoré sa dnes volá v Prahe Na Františku a stoja tu významné kresťanské chrámy.
 Jána Nepomuckého tajne preniesli do Chrámu svätého Víta, kde ho pochovali. Až o päťdesiat rokov sa verejnosť dozvedela pravdu, že kráľ Jána mučil, aby mu prezradil, o čom mu kráľovná hovorievala na spovediach. Ján Nepomucký bol totiž kráľovniným spovedníkom a Václav bol presvedčený o jej nevere. Ján mu ju mal potvrdiť, čo neurobil.
 Keď o tristo rokov po prvýkrát otvorili Nepomuckého hrob, v kostrových pozostatkoch sa v lebke našiel zázrakom zachovaný Nepomuckého jazyk. Ten je dodnes cennou relikviou v klenotnici Chrámu svätého Víta. Akoby Boh sám chcel dosvedčiť, že spovedník Ján žiarlivému a zhýralému kráľovi Václavovi nič o jeho manželke nepovedal. Preto musel Ján Nepomucký, žiaľ, zomrieť a stal sa tak martýrom spovedného tajomstva.

Stanislav Háber
(z pripravovanej knihy Svätí na každý deň)

utorok 14. mája 2013

Svätí na každý deň - 15. máj: Izidor

15. máj
Izidor

 O zbožnosti Španielov hádam nik nebude pochybovať. A predsa v tomto národe vlastného veľkého svätca často prenasledovali. Bol ním svätý Izidor. Ten životom potvrdil starú známu pravdu citovanú už Ježišom Kristom, že doma človek nebýva prorokom.
 Celý život komusi na Izidorovi prekážalo, že sa modlil ako aj to, že chodil pravidelne každý deň skoro ráno do kostola. Tak sa naučil už v detstve, keď sa narodil v roku 1080 v Madride. Tam je dnes považovaný za patróna hlavného mesta Španielska. Pochádzal z chudobnej rodiny a musel už v detstve tvrdo pracovať s rodičmi na poli. Izidor zomrel vo veku päťdesiatich rokov 15. mája v roku 1130.
 Čo je však pekné, dnešný sviatok patrí aj Izidorovej manželke. Tá bola blahoslavená a veriaci si Sancta Máriu de la Cabeza pripomínajú dnes v Španielsku tiež. Zomrela päť rokov po Izidorovi. Ten v detstve dostal od rodičov silné kresťanské základy. Doma sa naučil ísť najprv ráno na omšu a potom posilnený modlitbou pracovať neúnavne na poli. Lenže tieto vlastnosti spolu s Izidorovou tichosťou vyvolávali u iných robotníkov veľkú závisť. Po obsadení Madridu mohamedánmi, ušiel na sever, kde sa zoznámil s manželkou.
 Žiaľ, ich jediný syn zomrel v útlom veku. Žili teda sami spolu, modlili sa, chodili ráno do kostola a potom tvrdo pracovali u veľkostatkára. U neho Izidora zasa ohovárali leniví robotníci, ale on sa bránil slovami: "Pred dennou robotou chodím do kostola na svätú omšu a modlím sa pobožnosti, ale preto som nikdy nezanedbal svoje pracovné povinnosti. Verím, že v čase žatvy bude úroda na poliach, ktoré obrábam, práve taká dobrá, ba aj lepšia, ako na iných poliach. Ak by nebola, som ochotný rozdiel úrody ako škodu uhradiť."
 Úrodu na Izidorom obrábaných poliach Boh požehnal. Pravda sa teda v plnej kráse ukázala. Po čase bol Madrid oslobodený a Izidor sa vrátil s manželkou do rodného mesta. Tu získal dôveru bohatého človeka. Stal sa správcom jeho majetkov. Ďalej poctivo pracoval a o zárobok sa delil s chudobnými. Mal súcit aj so zvieratami, či s chudobnými vdovami, ktorým zadarmo oral polia. Dokonca sám niekoľko mesiacov namáhavo kopal studňu pre pocestných a pre robotníkov, aby mali kde sa popri práci občerstviť.
 Po Izidorovej smrti bolo ľuďom hneď jasné, že zomrel veľký svätec. Jeho úcta sa rozšírila najmä potom, ako kráľ veľmi nebezpečne ochorel a lekári si už nevedeli rady. Vtedy im napadlo vziať z kostola pozostatky svätého Izidora a preniesť ich do kráľovho paláca. Už keď vyniesli truhlu z chrámu, kráľa prešla zimnica, a keď truhlu doniesli do paláca, kráľ Filip III. bol úplne zdravý. Nečudo, že Izidorove pozostatky dal kráľ uložiť do striebornej bohato vyzdobenej truhly. Následne bol svätý Izidor vyhlásený za patróna Madridu a osobitne si ho v Španielsku uctievajú roľníci.

Stanislav Háber
(z pripravovanej knihy Svätí na každý deň)