Atraktívne Kúty chcú pritiahnuť deti
"Do školy chodím na bicykli," ukazuje šesťročný Patrik na školskom dvore
svojho dvojkolesového tátoša. Na ňom sa vidí, ako raz bude v dospelosti ovládať
rôzne lode, či lietadlá, prípadne veľké stroje. Bicykel sa v detskej fantázii
zmení, na čokoľvek si spomenie.
Zamilované dievčatá
Možno sa zmení aj na také stroje, aké budovy
školy Andreja Radlinského v Kútoch zmenili na nepoznanie vďaka Regionálnemu
operačnému programu. Starosta Kútov Ing. Branislav Vávra hovorí: "Máme
vyše štyri tisíc obyvateľov a snažíme sa najmä pre mladých vytvárať príjemné
prostredie na život. Bez prostriedkov Európskej únie by sme nemali dostatok
vlastných peňazí na prestavbu školských zariadení. Z úspor, ktoré sme získali
vďaka zatepleniu budov, dokážeme opäť investovať do ďalších opráv."
Vo vnútri je škola otvorená detskej fantázii.
Pani riaditeľka Mgr. Marta Šimková so smiechom ukazuje na pôsobivú nástenku. Na
nej sú fotografie všetkých detí, lenže kde - tu podobizne chlapcov chýbajú.
Pani riaditeľka dobre vie, čo je za tým: "Niektoré dievčatá si fotografie
chlapcov, ktorí sa im páčia, vzali potajme aj bez dovolenia. Musíme teda našich
najväčších fešákov opäť odfotiť."
Programová skladačka
V Kútoch na základnej škole spájajú viacero
rôznorodých programov. Okrem spomínaného Regionálneho operačného programu, z
ktorého vznikli dva projekty, čo šetria prostriedky na vykurovaní a škola ich
môže použiť inak, je to aj Operačný program Vzdelávanie z Európskeho sociálneho
fondu. Z neho sa vzdelávajú tunajší učitelia a inovujú sa najmä informačné
technológie, čiže programy sa dopĺňajú.
Vďaka Regionálnemu operačnému programu majú
pôvodne päťdesiatročnú centrálnu budovu opravenú v novom šate, rovnako aj
o čosi mladší, ale predsa už tiež vyslúžilý pavilón získal nadstavbu
s novou strechou, pričom vo vnútri pribudlo viacero moderných vyučovacích
pomôcok. Na škole v Kútoch mali v deväťdesiatych rokoch medzi prvými zavádzanú
počítačovú techniku a chodili sa k nim na ňu školiť aj úradníci z okresného
mesta zo Senice. Dnes majú moderným pripojením na internet vybavené dve učebne.
Pani učiteľka Mgr. Beáta Hromeková hovorí, že množstvo informácií, ktoré číhajú
na deti na webe, môže síce aj uškodiť, ale "ak my dospeláci v spolupráci s rodičmi
dokážeme ustrážiť kvalitu nových informácií, aké deti môžu pomocou internetu
získať, potom deti získavajú absolútne spoľahlivú pomoc, ktorá im svojou
vizualizáciou pomôže prehlbovať vlastné vedomosti."
Virtuálni podnikatelia
Na otázky, či im v niečom učebňa pomohla,
odpovedajú viacerí šiestaci, že doma internet nemajú. Tu sa im na hodine
informatiky poskytla príležitosť nájsť si niektoré informácie aj na iné
predmety. A aj tí, čo majú prístup na internet, oceňujú ten školský, lebo je
oveľa rýchlejší a programy v počítačoch sú kvalitnejšie. Medzi nimi sú aj deti
z rómskych viacpočetných rodín, kde na počítačovú vybavenosť jednoducho
nie sú prostriedky.
Deti práve na hodine tvoria prezentáciu, akou by
sa predstavovali, keby mali vlastnú cestovnú kanceláriu a prilákali zákazníkov.
Hrajú sa na podnikanie a upevňujú si správne návyky. Je to obzvlášť dôležité,
lebo v tejto oblasti nezamestnanosť presahuje 12 percent, aj keď miestni
nachádzajú uplatnenie či už v Česku, v neďalekom Rakúsku, alebo aj iba v čosi
vyše šesťdesiat kilometrov vzdialenom hlavnom meste v Bratislave.
Únia pritiahla podnikateľov
V škole zapojili do jej rozvoja aj miestnych
podnikateľov. Ako vysvetľuje členka rady školy pani Mgr. Renáta Antálková, majú
veľa pozitívnych výsledkov: "Ihrisko dnes máme multifunkčné a
školský dvor vyzerá úplne inak ako pred piatimi rokmi, keď sa tu nedalo robiť
nič a dnes je tu možné športovať. Robíme tu akcie pre rodičov a miestnych
podnikateľov, aby videli, že ak záleží na rozvoji ich detí Európskej únii,
ktorá dala najväčší vklad, potom môžu pomôcť aj oni. Pozitívne príklady
priťahujú. Chceme ešte vybudovať priestor na kolieskové korčule a oddychovú
zónu."
V Kútoch sa majú čím chváliť. Darí sa im zavádzať
do praxe viacero projektov orientovaných na marginalizované rómske komunity.
Materská škola bola takisto rekonštruovaná z Regionálneho operačného programu.
Pracovníčka stavebného úradu pani Alena Valová hovorí: "V škôlke sa pristaval nový
pavilón, ktorý sme potrebovali, veď tu máme takmer 130 detí ročne."
Príťažlivé mydlo
Riaditeľka škôlky pani PaedDr. Anna Knapová je
hrdá na to, že sa im podarilo uspieť medzi prvými 110 škôlkami s projektom na
prípravu detí z rómskych komunít na vstup do základnej školy. Tak sa aj tu naplnilo
to, čo na základnej škole. Teda projekt z Regionálneho operačného programu
vytvoril predpoklady na spojenie s Európskym sociálnym fondom, odkiaľ idú
prostriedky do materskej škôlky na podporu detí z marginalizovaných rómskych
komunít.
"Aj chrbátik ruky musíš namydliť tak, ako
sme sa to učili a rúčky boli celé čisté," dozerá na umývanie malých žiačikov riaditeľka Anna Knapová. Kúty sú v
Atlase rómskych komunít, kde len 18 percent detí chodí do predškolského
zariadenia. Pani riaditeľka má v tejto oblasti bohaté skúsenosti: "Uspeli
sme s projektom výučby detí v predškolskom zariadení, aby sa im ľahšie zvládal
proces prechodu na základnú školu, aby poznali lepšie jazyk, farby, predmety,
zvieratá a v neposlednom rade si osvojili správne hygienické návyky."
Chyťme sa za ruky
V rámci operačného programu Vzdelávanie tak
materská škôlka získa prostriedky, aby rómske deti a deti zo sociálne
odkázaného prostredia mohli navštevovať predškolské zariadenie. Riaditeľka o
tom hovorí: "Študovala som dlhoročne rómsku problematiku a viem, že pomôcť im
môžeme vtedy, ak budeme pre nich atraktívni. Ak uvidia, že to ich deťom pomáha,
tak nám ich zveria do opatery. A my, ak ich chytíme za ruku, vytvoríme im
prostredie, kde sa budú rozvíjať v podnetnejšom prostredí ako v osade na ulici.
Nehovoriac o tom, že strava u nás je kvalitnejšia a pestrejšia.
Už sa nám stalo, že krátko po príchode k nám tieto deti začali aj priberať
do váhy, akú by vo svojom veku mali mať, ale, žiaľ, boli predtým podvýživené."
Venujú sa im s láskou, čo vidno aj na pani učiteľke Margite Kopiarovej
obklopenej deťmi.
V škôlke v Kútoch nečakajú len na pomoc Európskej
únie. Hľadajú všakovaké projekty a pomoc prijímajú aj od rôznych organizácií.
Snažia sa byť v tejto oblasti aktívni. Deti sa tu hrajú s počítačmi vďaka
projektu od známej počítačovej firmy. Z ušetrených prostriedkov z projektu
Regionálneho operačného programu si mohli dovoliť kúpiť modernú interaktívnu
tabuľu. Mladá pani učiteľka Mgr. Anna Maďaričová si o tom myslí: "Isto,
že nám to pomáha, veď vďaka interaktívnej tabuli využívame všetky moderné
edukačné možnosti na upevňovanie vedomostí u detí už v predškolskom veku, aby
lepšie zvládli prechod na základnú školu."
Pite zdravú vodu
A rovnako v škôlke ako aj na základnej škole
využívajú program školského ovocia, ktoré je podporované z projektu Ministerstva
pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR. Na základnej škole im zasa pitnú
fontánku namontovala v rámci prezentácie Bratislavská vodárenská spoločnosť.
Starosta obce Branislav Vávra si aj tak ešte povzdychne: "Vždy máme sa ešte čím
trápiť. Potrebujeme prostriedky na dokončenie kultúrneho domu. Takmer každý
týždeň sa snažíme pripravovať najmä pre mládež rôzne akcie, ak je však zlé
počasie, máme pre nedokončený kultúrny dom obmedzené priestory. Kým iné mestá a
obce zatvárajú, my onedlho otvoríme v Kútoch prvé centrum voľného času. Chceme,
aby sa v Kútoch cítili mladí príjemne."
Kúty nevymierajú. Darí sa im udržiavať si
populáciu približne na rovnakej úrovni s miernym nárastom. Hľadajú však každý
detail, ktorý by ešte mohli vylepšiť. Starosta ukazuje na škôlku, kde im z
projektu nevyšla rekonštrukcia všetkých stavieb. Na základnej škole sa zasa
rekonštrukcia netýkala okolia. Konkrétne ich trápi vstup do budovy. Starosta
Branislav Vávra vysvetľuje: "Školu máme vynovenú, ale pred ňou
stojí ešte starý plot. Ten chceme odstrániť a urobiť celkové úpravy zelene, aby
sa škola otvorila okoliu aj navonok."
Dôležité trasy štátu
Osídlenie Kútov je z historického pohľadu známe
už od mladšej dobe kamennej. Obec ležala na strategickej križovatke ciest, na
akej leží aj dnes, pričom je známa vďaka dopravnej polohe a železničnému uzlu v
smere na Českú republiku na významnej trati Bratislava-Brno-Praha. V rovnakom
smere vedie tadiaľ aj dôležitá diaľničná trasa. Ide o miesto sútoku riek Myjavy
a Moravy. Obyvateľov získavajú teda aj z prirodzenej migrácie. Momentálne pre
nich pripravujú štrnásť nových bytových jednotiek. A o byty majú záujem najmä
mladé rodiny, ktoré si potrpia aj na kvalitné školské prostredie.
Z Regionálneho operačného programu sa
rekonštruovala na základnej škole aj telocvičňa, ktorú využíva aj školský klub
hasičov. Na tých je pani riaditeľka Marta Šimková patrične hrdá. Rada zapózuje
s miestnym školským hasičským preborníkom Denisom Pavelkom, ktorý sa umiestňuje
na stupňoch víťazov aj na hasičských súťažiach. Dobrovoľnou hasičkou je aj jeho
mama, ktoré vedie hasičský klub detí.
Majstri na scéne
Školskí volejbalisti sa stali majstrami
Trnavského kraja, čo na jednu dedinu je silný výkon. Zároveň tu hrávajú
florbal, ale populárna je aj gymnastika.
Majú nové multifunkčné ihrisko, ktoré využívajú
aj ľudia z okolia.
Pani zástupkyňa riaditeľky Mgr. Iveta Pantáková
priniesla do 9. A. finančnú odmenu triede za pomoc pri zbere papiera. Robia ho
dvakrát do roka a nie je žiadnom zvláštnosťou, že za pol školského roka
nazbierajú deti aj šestnásť ton: "Deviataci sa o papier vzorne
starajú," vysvetľuje Iveta Pantáková: "Preto majú nárok na
mimoriadnu odmenu. Tento rok vyčistili aj okolie a trávniky od kontajnerov, do
ktorých sa papier nosil."
Kresby pre školu
Na deň Zeme si urobili v škole vzdelávaciu stenu,
na ktorej prezentujú za aký čas sa ten - ktorý odpad v prírode sám rozloží.
Igelitové vrecko, v ktorom majú desiate, sa rozkladá dvadsaťpäť rokov, ale
trebárs polystyrén až desať tisíc rokov. Sklo sa nerozloží nikdy. Obyčajný
papier štyri mesiace, ale cigaretový ohorok až päť, plechovka pätnásť a obal na
jogurt až sedemdesiat rokov. Aj takýmto spôsobom vzniká vzťah k prírode
a okoliu, k domovine.
Na škole majú množstvo krúžkov, z ktorých práce
vystavujú a vyzdobujú nimi triedy, či chodby školy. Šikulkovia je krúžok pre
prvý stupeň, kde vytvárajú od obrázkov až po ručné práce. V rámci projektu
tenis do škôl zo Slovenského tenisového zväzu tu vznikol miestny tenisový
oddiel vďaka podpore jednej súkromnej banky.
Niet čo kúpiť
Rekonštrukcia budov z Regionálneho operačného
programu neprebiehala jednoducho. Ako hovorí stavebný dozor Ing. Miloslav
Kaščák, "stavalo sa počas prevádzky školy, takpovediac za pochodu, ale
výsledok stojí za to."
Telocvikár Mgr. Milan Kridl je v škole len tri
roky, ale "za ten čas sa tu veľmi veľa zlepšilo k lepšiemu. Z maličkých
Kútov sa chlapci prebojovali vo volejbale až na majstrovstvá Slovenska. Ďalším
dominantným športom je basketbal. Namontovali sme päť nových basketbalových
košov. Predtým tu bol len jeden. Kúpilo sa molitanové doskočisko na gymnastiku
na najvyššej úrovni na akej je na trhu možné získať."
Volejbal, basketbal, futbal, hokejbal a florbal
sú najpopulárnejšími športmi, na ktoré sa vďaka úsporám za vykurovanie, ktoré
vznikli z dvoch projektov Regionálneho operačného programu, vytvorili
materiálne podmienky. Telocvikár Milan Kridl hovorí: "Už tu na telesnú výchovu
nemáme v podstate aké pomôcky kúpiť, lebo momentálne všetko máme."
Pôvod diskvalifikuje
Ako učiteľ, ktorý dbá o fyzickú zdatnosť detí, má
však Milan Kridl aj smutnejšie skúsenosti: "Máme tu pohybovo nadané rómske deti.
Medzi nimi jeden žiak hodil sedemdesiat metrov kriketovou loptičkou, keď jeho súperi
vo vekovej kategórii hodia najviac 60 metrov. Tešil som sa, že pôjde na okresnú
olympiádu a všetko vyhrá. Žiaľ, neprišiel tri dni do školy. Šiel som ho hľadať,
že čo sa stalo? Odpovedal mi: pán učiteľ, mňa vyšetruje polícia. Ja mám iné
problémy, než hádzať kriketovou loptičkou."
Neuveriteľne šikovných má telocvikár Milan Kridl
aj rómskych futbalistov, ktorých pri presadzovaní do najvyššej žiackej súťaže
mal problém umiestniť práve pre slabý sociálny pôvod: "Družstvo, ktoré by ich
vzalo, sa o takého hráča musí kompletne postarať po materiálnej stránke. On
ťažko môže rodičov požiadať, aby mu kúpili cvičné kopačky na tréningy, ak má
doma ďalších päť súrodencov. Jedného som mal absolútne šikovného, ale ako
prišiel domov, otec mu dal motorovú pílu, aby narezal drevo na zimu a takmer si
odrezal prsty, pritom výborný volejbalista." Vzdychne si učiteľ od
starostí za tieto deti, ktoré unikajú pre svoj pôvod z prostredia vrcholového
športu. Preto má zmysel podporovať projekty orientované na sociálne slabšie
skupiny marginalizovaných rómskych komunít práve cez školy.
OS 1 –
Infraštruktúra vzdelávania: Základná škola v Kútoch
Cieľom osi 1 je
zvýšenie kvality poskytovaných služieb v oblasti vzdelávania
prostredníctvom rekonštrukcie, rozširovania a modernizácie predškolských
zariadení, základných škôl a stredných škôl, vrátane obstarania ich
vybavenia. Rekonštrukcia a modernizácia Základnej školy a materskej školy
v Hriňovej.
(1.
Projekt rekonštrukcie
Odstránením
problémových častí jedálne sa dosiahla úspora energií vo výške 76,80 percenta.
Zvýšili sa
hygienické štandardy vzdelávania mládeže, ktoré teraz už vyhovujú platným
normám. Pôvodne bola budova jedálne postavená v roku 1985 a strecha
na nej už zatekala a vypadávali staré okenné rámy aj s tabuľami, čo
bol havarijný stav.
Prístavbou vznikli
štyri nové učebne v pavilóne mimo centrálnej budovy.
Príspevok z
EÚ zdrojov
483 284,44 eur
Začiatok
a ukončenie realizácie projektu
07/2009 – 06/2012
(2. Projekt rekonštrukcie
Centrálna budova školy bola postavená v roku 1961. Strecha na nej
zatekala. Rekonštrukciou sa dosiahla úspora energií o 56,45 percenta vďaka
zníženiu dovtedy vysokej spotreby plynu a výmeny rozvodov kúrenia, ktoré
boli v havarijnom stave.
Ušetrené prostriedky tak škola investuje do nákupu nových pomôcok
v rámci výučby najmä informatiky, teda do nových informačných technológií,
vďaka čomu vznikli dve nové počítačové učebne s kvalitným pripojením na
internet, čo využívajú najmä deti zo slabých sociálnych pomerov najmä z rómskych
komunít.
Príspevok z
EÚ zdrojov
1 001 753,31 eur
Začiatok
a ukončenie realizácie projektu
09/2008 – 11/2011
OS 1 –
Infraštruktúra vzdelávania: Materská škola v Kútoch
Realizovala sa
prístavba pavilónu P2 ako bezbariérového, aby sa poskytli možnosti kvalitnejšieho
vzdelávania aj telesne postihnutým integrovaným žiakom.
Materská škola je
jediná v Kútoch a prístavbou vznikli štyri nové triedy
a opravila sa dovtedy zatekajúca strecha, pribudla nová zdravotnícka
technika a vymenili sa telesá vykurovania v celom objekte.
Úspora nákladov na
energie tak vzniká vo výške 40,76 percenta, čím získavajú zdroje na nákup
nových učebných pomôcok. Konkrétne sa im takto podarilo zakúpiť interaktívnu
tabuľu.
Vďaka úspechu
s projektom inklúzie rómskych žiakov, získali aj prostriedky na
poskytovanie bezplatnej výchovy detí zo sociálne slabého prostredia a to
už od troch rokov veku dieťaťa. Na každé získali tak možnosť poskytnúť im
sociálny a zdravotný balíček, papuče, pyžamá, ale aj oblečenie.
Príspevok z
EÚ zdrojov
308 487,83 eur
Začiatok
a ukončenie realizácie projektu
06/2009 – 06/2012
Os 4 – Regenerácia sídiel
Cieľom osi 4 je zvýšenie
konkurencieschopnosti sídiel a zvýšenie kvality a bezpečnosti
verejných priestranstiev, pričom globálny cieľ je definovaný ako zvýšenie
dostupnosti a občianskej infraštruktúry a vybavenosti územia
v regiónoch.
V Kútoch
ide v projekte o debarierizáciu verejného priestranstva,
zrekonštruované chodníky budú mať výstupy na úrovni ciest bez zvýšených
obrubníkov. V obci vznikne centrálne priestranstvo na zhromažďovanie
občanov. Verejné osvetlenie už nespĺňalo bezpečnostné kritéria. Opravilo sa
sedem zastávok a pribudlo 12 telies verejného osvetlenia.
Zároveň
bola zrekonštruovaná verejná komunikácia v dĺžke 1380 metrov, chodníky
v celkovej dĺžke 1557 metrov a pribudla verejná zeleň v rozlohe
3145 metrov štvorcových, rovnako spevnená plocha o rozlohe 970 metrov
štvorcových.
Príspevok z
EÚ zdrojov
223 052,32 eur
Začiatok
a ukončenie realizácie projektu
08/2009 – 08/2013
Stanislav Háber
snímky autor
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára