EURÓPSKE
CESTY NIELEN PRE ĽUDÍ
Ak
by sme si predstavili interview so žabou, možno by nás zaujímalo,
čo si myslí o vplyvoch človeka na prírodu?
„Nič
pozitívne,“
povedala by pravdepodobne žaba. „Veď
môj životný priestor človek stále zužuje."
Lenže
žaby nerozmýšľajú a nerozprávajú. Preto na ich práva musí
myslieť človek, lebo žaba má na kvalitu jeho života výrazný
vplyv, aj keby sme hneď tomu neverili. Veď čo by sa stalo, keby
žiab nebolo? V prírode účinnejšie kynožia hmyz, než všetky
ľudské chemické postreky. Expertom sú na komáre. Prispievajú k
čistote vôd a sú v potravinovom reťazci dôležitým článkom
pre zachovanie viacerých vzácnych vtáčích druhov.
Dôležité
sú súvislosti
Možno
práve preto, že na Slovensku máme ešte stále dosť oblastí,
ktoré sú zapísané v chránených územiach európskeho významu
Natura 2000, stáva sa malé Slovensko rezervoárom mnohých
živočíšnych druhov pre viaceré európske krajiny do budúcnosti.
Sú
o tom presvedčení ako biológovia, tak aj riaditeľ odboru
sprostredkovateľského orgánu (SO/RO) pre Regionálny operačný
program Ing. Milan Ovseník z Úradu Žilinského samosprávneho
kraja:
„Pochádzam
z Javorníkov, kde moji predkovia dlhé roky pracovali so zvieratami
na pôde,“
hovorí Ing. Milan Ovseník, keď spomína, ako vznikol nápad spojiť
rekonštrukciu ciest II. a III. triedy s ochranou prírody. Podarilo
sa to v Žiline unikátnym spôsobom. Cesta zo Sučian do Turčianskej
Štiavničky sa môže pochváliť vlastnou jedinečnosťou. Z
európskych peňazí na nej vznikol nezvyčajný biokoridor: „Snažíme
sa hľadať medzi projektmi súvislosti,“
zdôrazňuje Ing. Milan Ovseník: „Aby
sme skvalitnili život ľudí a prepojili ho s prírodou.“
Hlbší
zmysel asfaltovej cesty
Každý
rok v tomto nádhernom kraji Veľkej Fatry, ktorá sa rozprestiera na
42 tisícoch hektároch, tiahli cez cestu z lesa tisícky žiab do
močaristého poldra a hynuli pod kolesami áut.
„Žabovod,“
ako výstižne pomenoval stavbu Ing. Milan Ovseník, je vlastne sieť
tunelov popod cestu a zároveň stavba betónových múrikov popri
asfaltovej komunikácii: „Tieto
múriky nahradili prenosné siete, ktoré sa tu stavali každý rok,“
dodal Ing. Milan Ovseník a poukázal na fakt, že sa tak pevnou
stavbou šetria nemalé finančné prostriedky.
Za
nápadom umožniť žabám prechádzať popod cestu a chrániť si
tak život stojí okrem Ing. Milana Ovseníka aj ďalší mladý
zapálený človek zo Správy ciest Žilinského samosprávneho kraja
Ing. Lukáš Ďuriš:
„Rozmýšľali
sme, ako môžu eurofondy pomôcť aj v environmentálnej
problematike. Pritom národné parky v našom kraji každý rok
žiadajú o značné prostriedky určené pre migráciu žiab. Tie sú
využívané na dočasné ohrádzky, ktoré sa zbúrajú a o rok opäť
stavajú. Preto sme hľadali spôsob, ako vytvoriť niečo trvalé.
Problémy pri realizácii ani poriadne neboli, lebo správa Národného
parku Malá Fatra mala už vypracovaný vzorový projekt. Aby sa iba
nepostavila obyčajná asfaltka, ale našiel sa jej hlbší význam a
zmysel.“
Žabie
čísla
nepustia
Žaby
sú zvyknuté tiahnuť v rovnakom čase, keď prichádza jar. Doteraz
sa aj na ceste zo Sučian do Turčianskej Štiavničky stavali na jar
prenosné siete, aby čo najmenej žiab prišlo o svoj skákajúci
život pod kolesami áut. Šlo však o náročnú prácu. V zberných
jamách popri ceste sa žaby hromadili a vzájomne sa poškodzovali
svojou váhou. Ochranári museli chodiť po jamách žaby prenášať
vo vedrách cez cestu dva týždne v kuse každú hodinu.
Tejto
prácnej a finančne nákladnej práci je už na ceste za Sučanami
koniec. Žaby prelezú cestu prirodzeným spôsobom popod tunely. A
skutočne ide o zaujímavé čísla, ako potvrdzuje vyjadrenie
starostu Turčianskej Štiavničky Petra Očku:
„Kým
tu toto opatrenie nebolo, tak ročne tri tisíc žiab uhynulo pod
kolesami áut. Odkedy je to urobené, zoológovia narátali najviac
do sto žiab uhynutých ročne. Je to priepastný rozdiel.“
V
Štátnej ochrane prírody Národného parku Veľká Fatra hovoria,
že podľa ich prepočtov z migrujúcich žiab ročne a to ropúch
bradavičnatých (Bufo bufo) a skokanov hnedých (Rana temporaria)
pod kolesami áut bolo usmrtených zákonom chránených živočíchov
v hodnote 219 tisíc eur ročne. Podľa zoológa z Národného parku
Veľká Fatra Ing. Juraja Žiaka, po stavbe biokoridoru na ceste
zahynie len niekoľko desiatok jedincov, ktoré prelezú aj betónové
zábrany, ale sú to zanedbateľné množstvá.
Približne
dvestotisíc eur z celkových výdavkov na rekonštrukciu ciest II. a
III. triedy v hodnote cez 2,6 milióna eur podľa Ing. Milana
Ovseníka stála výstavba 514 metrov dlhého biokoridoru. Už za rok
sa projekt finančne vrátil, pričom jeho zisk sa však nedá
vyčísliť iba peniazmi.
Žaby
sú dôležité pre udržanie biodiverzity.
Skákajúca
orlia strava
„Kŕmia
sa nimi u nás nielen bociany biele, či čierne, ale aj orly
krikľavé, či aj orly skalné,“
vraví mladý zoológ z Národného parku Veľká Fatra Ing. Juraj
Žiak. V ruke drží skokana a ďalej vysvetľuje:
„Možno
aj práve preto máme u nás populáciu orlov krikľavých na
Slovensku v počte okolo 600 párov, čiže je to pre nás
najbežnejší druh orla, kým trebárs v blízkej Českej republike
je to pre nich vzácny druh. Orlov skalných sa odhaduje na Slovensku
80 až 100 párov, vo Veľkej Fatre ich máme sedem párov, v Čechách
je vlastne tento orol vyhynutý, akurát tohto roku sa tam objavil
jeden pár. Žaby sú pre orla krikľavého prirodzená potrava a
dospievajú až v troch rokoch života, kedy sa začínajú
rozmnožovať. Takže ak by sme ich nechránili trebárs jeden rok,
čakali by sme na ďalšiu populáciu až tri roky, čo by spôsobilo
vyhynutie mnohých ďalších živočíšnych druhov. Samička
skokana hnedého dokáže naklásť okolo 800 až tisíc vajíčok,
ropucha až okolo dvetisíc, ale takmer sedemdesiat percent vajíčok
uhynie. Len z tridsiatich percent sa vyliahnu žubrienky.“
Migrácia
znamená zdravé potomstvo
Strážca
Národného parku Veľká Fatra v typickej čiapke - šiltovke Július
Šesták zasa tvrdí: „Žaba
je pre mnoho ďalších druhov potravou a ten-ktorý druh má
reprodukčnú schopnosť podľa toho, koľko dokáže nájsť
potravy. Veľa záleží od potravných možností a od klimatických
podmienok, každý rok sú iné.“
Cena
uhynutých zvierat sa však nedá podľa Ing. Milana Ovseníka
vyčísliť:
„Územie
žilinského kraja je posiate významnou sieťou chránených území
európskeho významu, ktoré sú primárne financované cez nástroje
kohéznej politiky. Až šesťdesiat percent územia žilinského
kraja je v nejakom stupni ochrany, keďže má významný podiel v
Nature 2000 pre celú Európu, keďže je tu jeden z najpôvodnejších
genofondov živočíchov. A tie majú svoje prirodzené trasy do
územia. Dopravná sieť je však bariérou pre tento pohyb. Ak bude
usmrcovanie živočíchov pokračovať a nebudú sa stavať
zariadenia umožňujúce ich migráciu, tak nastane postupné
zanikanie tohto jedinečného genofondu.“
Slovensko
ako zvernica pre Európu
A
to bude škoda pre celú Európsku úniu. Dnes v nej patrí Slovensko
k unikátnym krajinám v množstve rôznorodosti tu žijúcej zvere.
A keď sa jej bude, naopak, u nás dariť, je väčší predpoklad,
že sa môžu rozšíriť tieto druhy aj ďalej. Trebárs do oblastí,
kde sú už vyhynuté. Na Slovensku máme neustále sa rozrastajúcu
populáciu medveďov, rysov, jelenej zvere, dokonca rozširujúce sa
svorky vlkov a ďalších inde už vyhynutých, či vzácnych
zvierat. Ochrana a zveľaďovanie tohto miznúceho sveta má preto
význam pre celú Európu. Výrazná biodiverzita žilinského kraja
dáva predpoklady využitia prírody na rekreačné funkcie v rámci
agroturistiky pre mestské obyvateľstvo. Tu sa najlepšie v živej
prírode regenerujú ľudské sily. A naopak, vidiečania získavajú
potenciál na vznik zdrojov príjmu, aby boli schopní nájsť si
prácu doma.
Nakoniec,
človek môže spôsobiť vyhynutie množstvá živočíšnych
druhov, aj tak však vlastnej prírodnej podstate neutečie. Každá
matka prinášajúca nový ľudský život totiž tvorí vo vlastnom
tele fyziologický roztok, ktorý pripomína svojím zložením
prapôvodné more, z ktorého vzišiel pred miliónmi rokov život na
našej planéte. Sme teda spojení so vznikom života vo vode viac,
než by sme o tom tušili. A práve v mokradinách vo vode začínajú
svoj život aj obojživelníky – žaby.
Dôležité
regionálne
cesty
Preto
si Ing. Milan Ovseník myslí:
„V
podstate takýmito drobnými projektami môžeme pomôcť nie
Slovensku, či našim žilinským regiónom, ale celej Európe. V
karpatskom regióne sme významným predstaviteľom toho
najprirodzenejšieho prostredia, aké vôbec Európa má. A tie
migračné cesty sú pre zvieratá najdôležitejšie, aby sa
rozširovali rôzne živočíšne druhy do ďalších území Európy
tam, kde také druhy už neexistujú. Preto sa musíme snažiť
umožniť im pohyb, aby druhy nedegenerovali a nezanikali.“
Preto
sú projekty v rámci Regionálneho operačného programu pri
rekonštrukcii regionálnych ciest také dôležité práve na
slovenskom území. Cesty umožňujú ľuďom sa rýchlejšie
presúvať za cieľmi ich života, ale zároveň sú bariérou pre
migrujúce zvieratá. V Žiline však hľadali a našli spôsoby, ako
vyhovieť obom týmto podmienkam.
Biokoridory
pritom premostením dopravných spojníc a uzlov môžu slúžiť aj
človeku na turistiku, či na bicyklovanie, čiže opäť sa rozšíri
kvalita vidieckého života.
Jedna
lastovička
pýta
druhú
Ale
vráťme sa k našim žabám. Zoológ Ing. Juraj Žiak vie o nich
všetko. Ropuchy tiahnu prevažne v noci pri teplote okolo desiatich
stupňov potom, čo zimu prečkali v skrýšach v zemi, v starých
pňoch, či aj v špárach starých domov. Naopak, skokani idú za
svojimi láskami cez deň. Samička nesie samca na chrbte a
rozmnožujú sa až vo vode:
„Len
v našom národnom parku Veľká Fatra máme ďalšie štyri takéto
úseky, ako je mokraď pri Turčianskej Štiavničke. Tam však ešte
nemáme vybudovaný podobný biokoridor, ale musíme stavať prenosné
zábrany, aby sme žaby zachránili.“
Naše
šelmy sú našou pýchou
Rozmanitosť
a početnosť zveri na Slovensku odôvodňuje Ing. Juraj Žiak
faktom, že naša krajina je rôznorodá. Existujú na poliach
remízky, medze, kde sa uživí dostatok druhov zveri:
„Vo
Veľkej Fatre máme
veľké
šelmy
medveďa, rysa, vlka, mačku divú
a v ich stavoch sme v podstate v rámci
EÚ
veľmocou. Kým v Poľsku je vlk celoročne chránený,
u nás
sa naňho aj poľuje. Oproti sedemdesiatym rokom minulého
storočia populácia
vlka u nás
stúpla,
lebo stúpla
aj jelenia zver takmer troj až štvornásobne.
Ide však
o to, ako budeme ďalej budovať ekodukty, biokoridory najmä pri
diaľniciach a iných
cestách,
lebo už teraz experti varujú,
že pri niektorých
druhoch už nedochádza
k výmene
génov.
Cestné
komunikácie
totiž výrazne
oddeľujú
pohoria, čo musíme
riešiť,
ak chceme zachovať zdravú
a životaschopnú
populáciu.“
Môže
sa nám vidieť zbytočné plytvanie stavať mosty za dvestotisíc
eur pre zvieratá aký je postavený aj pri mokradi pri Turčianskej
Štiavničke. Ing. Milan Ovseník si však myslí: „Ak
tie ekodukty a biokoridory nebudeme stavať, o desať, pätnásť,
dvadsať rokov to môže spôsobiť obrovský negatívny dopad.“
Naopak,
dnes máme ešte šancu na Slovensku za relatívne nízke investície
obnoviť vzácne biotopy a vrátiť tak zvieratá do prírody do
celej Európy.
Stanislav Háber
snímky autor
Nie zle, akurát začiatok ma šokoval, odkiaľ beriete tu istotu, ze tvrdíte toto, prosím? "Lenže žaby nerozmýšľajú a nerozprávajú."
OdpovedaťOdstrániťPrečo si ľudia namýšľaju, že rozprávať sa dá len zvukom, a aj to ešte len tou frekvenciou, ktorú počujeme?
A aký je atribut schopnosti rozmýšľať?
Z globálneho pohľadu podľa toho čo ľudia robia sami sebe a prirode, či naopak, človek je absolutne zbavený schopnosti rozmýšľať.
No ale iste sú aj iné atribúty hodnotenia :-)
Ale celkovo sa mi páči ako píšete, len vydržte